تقریباً هر محصول و خدماتی از طریق معاملات تجارت الکترونیک در دسترس است
تجارت الکترونیک (E-commerce) چیست؟
تجارت الکترونیک (E-commerce) به شرکت ها و افرادی اشاره دارد که کالاها و خدمات را از طریق اینترنت خرید و فروش می کنند. تجارت الکترونیک در انواع مختلف بخشهای بازار عمل میکند و میتواند از طریق رایانهها، تبلتها، گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای هوشمند انجام شود. تقریباً هر محصول و خدمات قابل تصوری از طریق معاملات تجارت الکترونیکی از جمله کتاب، موسیقی، بلیط هواپیما و خدمات مالی مانند سرمایه گذاری سهام و بانکداری آنلاین در دسترس است. به این ترتیب، تجارت الکترونیک یک فناوری بسیار درهم گسیخته در نظر گرفته می شود.
بنابراین:
تجارت الکترونیک خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت است.
از طریق رایانه، تبلت، گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های هوشمند انجام می شود.
امروزه تقریباً هر چیزی را می توان از طریق تجارت الکترونیک خریداری کرد، که تجارت الکترونیک را بسیار رقابتی می کند.
میتواند جایگزینی برای فروشگاههای فیزیکی(آجر و ملاتی) باشد، اگرچه برخی از کسبوکارها هر دو سیستم فروش را انتخاب میکنند.
تجارت الکترونیک در چندین بخش بازار از جمله تجارت به تجارت، تجارت به مصرف کننده، مصرف کننده به مصرف کننده و مصرف کننده به تجارت (business-to-business, business-to-consumer, consumer-to-consumer, and consumer-to-business.)عمل می کند.

آشنایی با تجارت الکترونیک
همانطور که در بالا ذکر شد، تجارت الکترونیک فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات ملموس به صورت آنلاین است. تجارت الکترونیک چیزی بیشتر از تبادل داده یا ارز برای پردازش یک تراکنش است. این بخشی از صنعت بزرگتر است که به عنوان کسب و کار الکترونیکی (کسب و کار الکترونیکی) شناخته می شود، که شامل تمام فرآیندهای مورد نیاز برای اداره آنلاین یک شرکت می شود.
تجارت الکترونیک به کسبوکارها (به ویژه آنهایی که دسترسی محدودی مانند کسبوکارهای کوچک دارند) کمک کرده است تا با ارائه کانالهای توزیع ارزانتر و کارآمدتر برای محصولات یا خدمات خود، به بازار دسترسی و حضور گستردهتری داشته باشند. Target (TGT) حضور آجر و ملات خود را با یک فروشگاه آنلاین تکمیل کرد که به مشتریان اجازه می دهد همه چیز را از لباس و قهوه ساز گرفته تا خمیر دندان و اکشن فیگورها را مستقیماً از خانه خود خریداری کنند.
پس از مصمم شدن برای تجارت الکترونیک باید یک نام انتخاب کنید و شاید یک ساختار قانونی مانند یک شرکت ایجاد کنید. بعد، یک سایت تجارت الکترونیک با درگاه پرداخت راه اندازی کنید. به عنوان مثال، یک صاحب کسب و کار کوچک که یک مغازه لباس فروشی دارد، می تواند وب سایتی را راه اندازی کند که لباس و سایر محصولات مرتبط خود را به صورت آنلاین تبلیغ می کند و به مشتریان اجازه می دهد تا با کارت اعتباری یا از طریق یک سرویس پردازش پرداخت، مانند PayPal، پرداخت کنند.
تجارت الکترونیک که تجارت آنلاین نیز نامیده می شود، معامله ای بین خریدار و فروشنده است که از فناوری استفاده می کند.
نکته خاص:
تجارت الکترونیک نحوه خرید و مصرف محصولات و خدمات مردم را تغییر داده است. افراد بیشتری برای سفارش کالا به رایانهها و دستگاههای هوشمند خود روی میآورند که به راحتی خرید خود را انجام می دهند. به این ترتیب، چشم انداز خرده فروشی را مختل کرده است. آمازون و علی بابا محبوبیت قابل توجهی به دست آورده اند و خرده فروشان سنتی را مجبور به ایجاد تغییراتی در نحوه انجام تجارت خود کرده اند.
اما این همه ماجرا نیست. فروشندگان، به طور فزاینده ای از طریق وب سایت های شخصی خود درگیر معاملات تجارت الکترونیکی شده اند. و بازارهای دیجیتال مانند eBay یا Etsy به عنوان مراکز مبادلاتی عمل می کنند که در آن تعداد زیادی از خریداران و فروشندگان برای انجام تجارت گرد هم می آیند.
تاریخچه تجارت الکترونیک
بسیاری از ما در برخی موارد به صورت آنلاین خرید کرده ایم، به این معنی که در تجارت الکترونیک شرکت کرده ایم. بنابراین ناگفته نماند که تجارت الکترونیک در همه جا وجود دارد. اما تعداد کمی از مردم ممکن است بدانند که تجارت الکترونیک سابقه ای دارد که به قبل از شروع اینترنت باز می گردد.
تجارت الکترونیک در واقع به دهه 1960 باز می گردد، زمانی که شرکت ها از سیستم الکترونیکی به نام تبادل الکترونیکی داده ها برای تسهیل انتقال اسناد استفاده می کردند. تا سال 1994 که اولین معامله انجام شد. صورت گرفت. این شامل فروش یک سی دی بین دوستان از طریق یک وب سایت خرده فروشی آنلاین به نام NetMarket.3 بود
این صنعت از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است که منجر به تحولات زیادی شده است. خرده فروشان سنتی آجر و ملات مجبور شدند از فناوری جدید استفاده کنند تا بتوانند سرپا بمانند، زیرا شرکت هایی مانند علی بابا، آمازون، eBay و Etsy به نام های معروف تبدیل شدند. این شرکت ها یک بازار مجازی برای کالاها و خدمات ایجاد کردند که مصرف کنندگان به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
فناوری جدید همچنان خرید آنلاین را برای مردم آسان تر می کند. افراد می توانند از طریق تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها و با دانلود برنامه ها برای خرید با مشاغل ارتباط برقرار کنند. معرفی حمل و نقل رایگان که هزینه ها را برای مصرف کنندگان کاهش می دهد، به افزایش محبوبیت صنعت تجارت الکترونیک نیز کمک کرده است.
مزایا و معایب تجارت الکترونیک
مزایا:
تجارت الکترونیک مزایای زیر را به مصرف کنندگان ارائه می دهد:
راحتی: تجارت الکترونیک می تواند 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته رخ دهد. اگرچه تجارت الکترونیک ممکن است کار زیادی ببرد، اما همچنان که خواب هستید یا زمانی که از فروشگاه خود دورید، می توانید فروش داشته باشید.
افزایش انتخاب: بسیاری از فروشگاه ها مجموعه وسیع تری از محصولات را به صورت آنلاین نسبت به همتایان آجری خود ارائه می دهند. و بسیاری از فروشگاه هایی که صرفاً به صورت آنلاین وجود دارند، ممکن است موجودی انحصاری را به مصرف کنندگان ارائه دهند که در جای دیگر در دسترس نیست.
هزینه راه اندازی بالقوه پایین تر: شرکت های تجارت الکترونیک ممکن است به یک انبار یا سایت تولیدی نیاز داشته باشند، اما معمولاً نیازی به ویترین فیزیکی ندارند. هزینه کار دیجیتالی اغلب کمتر از پرداخت اجاره، بیمه، تعمیر و نگهداری ساختمان و مالیات بر دارایی است.
فروش بین المللی: تا زمانی که یک فروشگاه تجارت الکترونیک می تواند کالاهای خود را برای مشتری ارسال کند، می تواند به هر کسی در جهان بفروشد و محدود به جغرافیای فیزیکی نیست.
هدفگیری مجدد مشتریان آسانتر: وقتی مشتریان یک فروشگاه دیجیتالی را مرور میکنند، جلب توجه آنها به سمت تبلیغات قرار داده شده، کمپینهای بازاریابی هدایتشده یا پاپآپهایی که بهطور خاص با هدف خاصی انجام میشوند، آسانتر است.
معایب
سایت های تجارت الکترونیک نیز دارای اشکالاتی هستند. معایب عبارتند از:
خدمات مشتری محدود: اگر به صورت آنلاین برای رایانه خرید می کنید، نمی توانید به سادگی از یک کارمند بخواهید که ویژگی های یک مدل خاص را شخصاً نشان دهد. و اگرچه برخی از وب سایت ها به شما امکان چت آنلاین با یکی از کارکنان را می دهند، این یک روش معمولی نیست.
عدم رضایت آنی: وقتی کالایی را آنلاین میخرید، باید منتظر بمانید تا به خانه یا محل کارتان ارسال شود. با این حال، خرده فروشان الکترونیکی مانند آمازون با ارائه تحویل در همان روز به عنوان یک گزینه برتر برای محصولات منتخب، دردسر بازی انتظار را کمی کمتر می کنند.
ناتوانی در لمس محصولات: تصاویر آنلاین لزوماً کل داستان را در مورد یک کالا منتقل نمی کنند، بنابراین خریدهای تجارت الکترونیکی زمانی که محصولات دریافتی با انتظارات مصرف کننده مطابقت ندارند نمی توانند رضایت بخش باشند. نمونه موردی اینکه یک لباس ممکن است از پارچه های نامرغوب تر از آنچه که تصویر آنلاین آن نشان می دهد ساخته شده باشد.
اتکا به فناوری: اگر وب سایت شما از کار بیفتد، ترافیک زیادی جذب کند، یا به هر دلیلی باید به طور موقت حذف شود، کسب و کار شما عملاً بسته می شود تا زمانی که ویترین فروشگاه تجارت الکترونیک بازگردد.
رقابت بالاتر: اگرچه موانع ورود به تجارت الکترونیک به دلیل هزینه کم یک مزیت است، اما این بدان معناست که سایر رقبا می توانند به راحتی وارد بازار شوند. شرکتهای تجارت الکترونیک باید استراتژیهای بازاریابی آگاهانه داشته باشند و در بهینهسازی سئو کوشا باشند تا از حفظ حضور دیجیتالی خود اطمینان حاصل کنند.
انواع تجارت الکترونیک
بسته به کالاها، خدمات و سازمان یک شرکت تجارت الکترونیک، کسب و کار می تواند راه های مختلفی را انتخاب کند. در اینجا چندین مدل کسب و کار محبوب آورده شده است.
تجارت به مصرف کننده (B2C)
شرکت های تجارت الکترونیک B2C مستقیماً به کاربر نهایی محصول می فروشند. یک شرکت B2C به جای توزیع کالا به یک واسطه، معاملاتی را با مصرف کننده انجام می دهد که در نهایت از کالا استفاده می کند.
این نوع مدل کسبوکار ممکن است برای فروش محصولات (مانند وبسایت فروشگاه لوازم ورزشی محلی شما) یا خدمات (مانند برنامه موبایل مراقبت از چمن برای رزرو خدمات محوطهسازی) استفاده شود. این رایج ترین مدل کسب و کار است و احتمالاً مفهومی است که اکثر مردم با شنیدن اصطلاح تجارت الکترونیک به آن فکر می کنند.
تجارت به کسب و کار (B2B)
مشابه B2C، یک تجارت الکترونیکی می تواند به طور مستقیم کالاها را به کاربر بفروشد. با این حال، آن کاربر به جای اینکه یک مصرف کننده باشد، ممکن است شرکت دیگری باشد. تراکنشهای B2B اغلب مستلزم مقادیر بیشتر، مشخصات بیشتر و زمان طولانیتر است. اگر خرید برای فرآیندهای تولید تکرار شونده باشد، شرکتی که سفارش می دهد ممکن است نیاز به تنظیم کالاهای تکرار شونده نیز داشته باشد.
تجارت به دولت (B2G)
برخی از نهادها به عنوان پیمانکاران دولتی در ارائه کالاها یا خدمات به آژانس ها یا ادارات تخصص دارند. مشابه یک رابطه B2B، کسب و کار اقلامی با ارزش تولید می کند و آن اقلام را به یک واحد تجاری حواله می دهد.
شرکتهای تجارت الکترونیک B2G اغلب باید درخواستهای دولتی برای الزامات پیشنهادی، درخواست مناقصه برای پروژهها، و معیارهای محصول یا خدمات بسیار خاص را برآورده کنند. علاوه بر این، ممکن است تلاشهای مشترک دولت برای درخواست یک قرارداد واحد از طریق یک قرارداد خرید در سطح دولت صورت گیرد.
مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)
شرکت های تاسیس شده تنها نهادهایی هستند که می توانند چیزهایی را بفروشند. پلتفرمهای تجارت الکترونیکی مانند بازارهای دیجیتال، مصرفکنندگان را با سایر مصرفکنندگانی که میتوانند محصولات خود را فهرست کرده و فروش خود را اجرا کنند، مرتبط میکند.
این پلتفرمهای C2C ممکن است فهرستهایی به سبک حراج (یعنی حراجهای eBay) باشند یا ممکن است بحث بیشتری در مورد کالا یا خدمات ارائهشده را تضمین کنند (یعنی پستهای Craigslist). پلتفرمهای تجارت الکترونیک C2C که توسط فناوری فعال شدهاند، مصرفکنندگان را قادر میسازد تا بدون نیاز به شرکتها، هم خرید کنند و هم بفروشند.
مشتری به کسب و کار (C2B)
پلتفرمهای مدرن به مصرفکنندگان این امکان را میدهند که راحتتر با شرکتها درگیر شوند و خدمات خود را بهویژه مربوط به قراردادهای کوتاهمدت، کنسرتها یا فرصتهای شغلی آزاد ارائه دهند. برای مثال، لیستهایی را در Upwork در نظر بگیرید.
یک مصرف کننده ممکن است تقاضای مناقصه کند یا با شرکت هایی که نیاز به انجام کارهای خاصی دارند تعامل داشته باشد. به این ترتیب، پلتفرم تجارت الکترونیک، کسبوکارها را با مترجمان آزاد مرتبط میکند تا به مصرفکنندگان قدرت بیشتری برای دستیابی به قیمتگذاری، زمانبندی و تقاضاهای شغلی بدهد.
مشتری به دولت (C2G)
کمتر از یک رابطه تجارت الکترونیک سنتی، مصرف کنندگان می توانند از طریق مشارکت های C2G با ادارات، آژانس ها یا دولت ها تعامل داشته باشند. این مشارکتها اغلب در مبادله خدمات نیستند، بلکه معامله تعهد هستند.
به عنوان مثال، آپلود اظهارنامه مالیاتی فدرال خود در وب سایت دیجیتال خدمات درآمد داخلی (IRS) یک معامله تجارت الکترونیکی در رابطه با تبادل اطلاعات است. از طرف دیگر، می توانید شهریه خود را به صورت آنلاین به دانشگاه خود بپردازید یا ارزیابی مالیات بر دارایی را به ارزیاب شهرستان خود بفرستید.



انواع مدل های درآمدی تجارت الکترونیک
علاوه بر اینکه یک کسب و کار می خواهد چه نوع شرکت تجارت الکترونیکی باشد، باید تصمیم بگیرد که چگونه می خواهد درآمد کسب کند. با توجه به ماهیت منحصر به فرد تجارت الکترونیک، هر کسب و کاری، چند گزینه در مورد نحوه پردازش سفارشات، حمل و نقل کالا و ارسال محصولات دارد.
Dropshipping
دراپ شیپینگ که اغلب به عنوان یکی از آسانترین شکلهای تجارت الکترونیک در نظر گرفته میشود، به شرکت اجازه میدهد تا یک فروشگاه دیجیتالی ایجاد کند، فروش ایجاد کند، سپس برای ارائه کالا به تامینکننده تکیه کند. هنگام ایجاد فروش، شرکت تجارت الکترونیکی پرداخت را از طریق کارت اعتباری، پی پال، ارز دیجیتال یا سایر ابزارهای ارز دیجیتال جمع آوری می کند.
سپس، فروشگاه تجارت الکترونیک سفارش را به تامین کننده dropship ارسال می کند. این تامین کننده موجودی کالا را مدیریت می کند، بر انبار کالا نظارت می کند، کالا را بسته بندی می کند و محصول را به خریدار تحویل می دهد.
برچسب زدن سفید
شرکتهای تجارت الکترونیکی که دارای برچسب سفید هستند، از محصولات موفقی که توسط شرکت دیگری فروخته شده استفاده میکنند. پس از اینکه مشتری سفارش داد، شرکت تجارت الکترونیک محصول موجود را دریافت می کند، محصول را با بسته بندی و برچسب خاص خود بسته بندی می کند و محصول را بین مشتری توزیع می کند. اگرچه شرکت تجارت الکترونیک در مورد محصولی که دریافت میکند حرفی برای گفتن ندارد، اما این شرکت معمولاً با محدودیتهای تولید داخلی مواجه است.
عمده فروشی
یک رویکرد سرمایهبرتر برای تجارت الکترونیک، عمدهفروشی مستلزم حفظ مقادیر موجودی، پیگیری سفارشات مشتری، حفظ اطلاعات حمل و نقل مشتری، و معمولاً داشتن مالکیت فضای انبار برای نگهداری محصولات است.
عمده فروشان ممکن است قیمت انبوه را از خرده فروشان یا قیمت واحد را برای مصرف کنندگان در نظر بگیرند. با این حال، رویکرد گسترده به عمده فروشی، اتصال به خریداران مقادیر زیاد یا بسیاری از خریداران کوچکتر یک محصول مشابه و استاندارد است.
برچسب گذاری خصوصی
برچسبگذاری خصوصی یک رویکرد تجارت الکترونیک مناسبتر برای شرکتهایی است که ممکن است سرمایه اولیه زیادی نداشته باشند یا فضای کارخانه خود را برای تولید کالا نداشته باشند. شرکتهای تجارت الکترونیک با برچسب خصوصی، طرحهایی را به یک سازنده قراردادی که محصول را میسازد، ارسال میکنند.
سازنده همچنین ممکن است توانایی ارسال مستقیم به مشتری یا ارسال مستقیم به شرکت دریافت کننده سفارش را داشته باشد. این روش تجارت الکترونیک برای شرکتهایی مناسب است که ممکن است سفارشهای درخواستی را با زمانهای کوتاه دریافت کنند اما قادر به رسیدگی به نیازهای مخارج سرمایه نیستند.
اشتراک، ابونمان
شرکتهای تجارت الکترونیک همچنین میتوانند با اجرای خدمات اشتراک، از سفارشهای تکراری یا مشتریان وفادار استفاده کنند. برای یک قیمت ثابت، شرکت تجارت الکترونیک بستهای را جمعآوری میکند، محصولات جدید را معرفی میکند و به توافق بلندمدت با قیمت ماهانه کمتر تشویق میکند.
مصرف کننده فقط یک بار سفارش می دهد و سفارش اشتراک خود را با سرعت ثابت دریافت می کند. محصولات تجارت الکترونیک مشترک شامل خدمات آماده سازی غذا، جعبه های کشاورزی، جعبه های مد، یا محصولات بهداشتی و نظافتی هستند.
نمونه ای از تجارت الکترونیک
آمازون یک غول بزرگ در فضای تجارت الکترونیک است. در واقع، بزرگترین خرده فروش آنلاین جهان است و به رشد خود ادامه می دهد. به این ترتیب، این یک اختلال بزرگ در صنعت خرده فروشی است که برخی از خرده فروشان بزرگ را مجبور می کند تا در استراتژی های خود تجدید نظر کنند و تمرکز خود را تغییر دهند.
این شرکت تجارت خود را با مدلی مبتنی بر تجارت الکترونیکی از فروش آنلاین و تحویل محصول راه اندازی کرد. آمازون توسط جف بزوس در سال 1994 به عنوان یک کتابفروشی آنلاین تأسیس شد، اما از آن زمان به بعد گسترش یافت و همه چیز از لباس گرفته تا لوازم خانه، ابزار برقی گرفته تا غذا و نوشیدنی و لوازم الکترونیکی را در بر گرفت.
فروش شرکت در سال 2022 نسبت به سال قبل 9 درصد افزایش یافت و در مجموع به 513.98 میلیارد دلار در مقایسه با 469.82 میلیارد دلار در سال 2021 رسید. درآمد عملیاتی آمازون از 24.88 میلیارد دلار در سال 2021 به 12.25 میلیارد دلار در سال 2022 کاهش یافت.
چگونه یک تجارت الکترونیکی راه اندازی می کنید؟
قبل از شروع کسب و کار خود حتما تحقیقات خود را انجام دهید. محصولات و خدماتی را که قرار است بفروشید مشخص کنید و بازار، مخاطبان هدف، رقابت و هزینه های مورد انتظار را بررسی کنید.
در مرحله بعد، نامی برای وب سایت خود انتخاب کنید، ساختار کسب و کار را انتخاب کنید.
قبل از شروع فروش، در مورد پلتفرم تصمیم بگیرید و وب سایت خود را طراحی کنید (یا از کسی بخواهید این کار را برای شما انجام دهد).
به یاد داشته باشید که در ابتدا همه چیز را ساده نگه دارید و مطمئن شوید که تا آنجا که می توانید از کانال های زیادی برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده کنید تا بتواند رشد کند.